وبلاک پویشگر


من راضیه رحیمی از مدرسه پویش فسا
از شما دعوت می کنم تا در وبلاگ من از مدرسه مجازی تا جدیدترین اخبار و اطلاعات کشور و دنیا را ببینید و من را نظرات و پیشنهادات خوب خود بهره مند کنید.
موفق باشید.


Menu


مطالب وبلاگ پویشگر



خواندن اعداد نجومی

میلیون، میلیارد، صدهزار میلیارد... آیا شما هم در خواندن اعداد نجومی مشکل دارید؟

قبول دارید که بخش مهمی از زندگی ما با اعداد و ارقام گره خورده است؟ اما گاهی این گره به گره‌ای کور تبدیل می‌شود. چرا؟ بعضی از اعداد و ارقام خیلی بزرگ یا در اصطلاح نجومی، با تعداد صفرهای زیادی که در مقابل سایر رقم‌ها صف بسته‌اند، ما را گیج و سردرگم می‌کنند. خواندن اعداد بزرگ برای بیشتر افراد حتی کسانی‌ که هوش خوب یا مدارج تحصیلاتی بالا دارند نیز گاهی سخت و دشوار است

اعداد بزرگ و طولانی در همه جا حضور دارند: وقتی خبری از بودجه‌های علمی، اقتصادی و... منتشر می‌شود، یقیناً ردپایی از این اعداد وجود خواهد داشت. توانایی خواندن اعداد و ارقام فقط برای بررسی حساب بانکی‌مان لازم نیست. این اعداد نجومی در تمام ابعاد زندگی ما حاضر هستند. زمانی‌که در اخبار درباره کمک‌های هنگفت یک مؤسسه برای امور خیریه می‌شنویم یا رقم بودجه‌ برای فعالیتی از سوی دولت مطرح می‌شود، برای تحلیل آنچه می‌شنویم، باید با اعداد بزرگ آشنا باشیم.

شناخت اعداد بزرگ و کسب مهارت در خواندن آنها کار چندان سختی نیست. کافی است به دانش خود درباره دهگان، صدگان، هزارگان رجوع کنید و با تمرین و دقت با اعداد بزرگ‌تری چون میلیون، میلیارد و هزارمیلیارد هم آشنا بشوید. از همین ابتدا اجازه بدهید نکته‌‌ای را مشخص کنیم: ما در زبان فارسی به بیلیون، «میلیارد» می‌گوییم و برای معرفی تریلیون نیز از «هزار میلیارد» استفاده می‌کنیم.

به کمک ریاضیات دوران ابتدایی، دانش عمومی و کمی تخیل به سادگی می‌توانیم بزرگ‌ترین اعداد را هم بدون اشتباه بخوانیم.

 

شبیه‌سازی ارقام با زمان

فرض کنید، شغلی دارید که بابت هر ثانیه، ۱ دلار به شما پرداخت می‌کند. در این صورت در هر ساعت ۳هزار و ۶۰۰ دلار خواهید داشت. (چنین حقوقی کاملاً نجومی است، اما عیبی ندارد، خیال که حد و مرز ندارد). برای ساده‌تر شدن کار، فکر کنید که ۷ روز هفته و تمام ۲۴ ساعت، به شما با همین روند، حقوق تعلق می‌گیرد.

 

در چنین مقیاس و روندی، برای به دست آوردن ۱ میلیون دلار باید ۱ میلیون ثانیه کار کنید. آیا راهی برای ملموس‌تر کردن این ارقام وجود دارد؟ یک میلیون ثانیه برابر با ۱۷ هزار دقیقه است یعنی ۲۸۰ ساعت یا ۱۱.۶ روز. با این تفاسیر، اگر شغلی داشته باشید که در هر ثانیه، ۱ دلار به شما پرداخت می‌شود، در پایان ماه بدون دل‌نگرانی از آینده، می‌توانید استعفا بدهید و باقی عمر را در رفاه و ثروت بگذرانید. در همین شغل، ۱۱هزار و ۶۰۰ روز یا ۳۱.۷ سال برای جمع کردن ۱ میلیارد دلار، لازم خواهد بود. برای کسب ۱ هزار میلیارد دلار هم ۳۱هزار و ۷۰۰ سال نیاز است.

شاید بپرسید که علت چنین شبیه‌سازی و این‌همه دردسر برای چیست؟ در پاسخ باید گفت که چنین قیاسی به درک بهتر مفهوم اعداد بزرگ کمک شایانی می‌کند. البته بدیهی است که هیچ شغلی، چنین درآمدی به کارمندان بی‌نوا تقدیم نمی‌کند.

 

برآورد ثروت مولتی‌میلیاردرها

حال می‌خواهیم به سراغ ثروت‌مندان بزرگ برویم. محاسبات مختلف نشان می‌دهد که این افراد در هر ثانیه بالغ بر ۱ دلار درآمد دارند. مثلا بنا به گفته منابع آگاه، دارایی ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است. اگر فرض کنیم که رشد ثروت پوتین از ۱۷ سال پیش و با رئیس‌جمهور شدن، آغاز شده است، درآمد متوسط او چقدر خواهد بود؟

۱۷ سال، معادل ۵۴۰ میلیون ثانیه است. اگر ۲۰۰ بیلیون دلار‌(میلیارد)، بر این رقم تقسیم بشود، درآمد او در هر ثانیه به ۳۷۰ دلار خواهد رسید یعنی ۱ میلیارد و ۳۴۰ هزار دلار در هر ساعت. حتی اگر به اندازه‌ی پوتین ثروت و دارایی داشته باشید، هم‌چنان برای رسیدن به یک هزار میلیارد دلار، ۸۵ سال لازم است. همان‌طور که می‌بینید، برآورد اعداد، قیمت‌ها و مبالغ بزرگ با ترجمه آنها به زبان و الگویی ساده، قابل درک‌تر خواهد بود.

 

شناخت ارقام و هوشیاری نسبت به وقایع مختلف

هر چقدر بیشتر با اعداد و ارقام بزرگ و کوچک مأنوس بشویم، قدرت تحلیل‌مان از اوضاع پیرامون محیط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... بالاتر خواهد رفت. پس وقتی پای اخبار و روزنامه‌ها می‌نشینیم به سادگی متوجه خواهیم شد که بودجه یا مبالغ مختلفی که در زمینه‌های گوناگون، اعلام می‌شود چه مفهومی دارد و تحلیل برای‌مان ساده‌تر خواهد شد.

بارها پیش می‌آید که با شنیدن میلیارد، هزار میلیارد و... متوجه رقمی بزرگ شده‌ایم ولی حتی درک نکرده‌ایم که مبلغ عنوان‌شده چقدر بزرگ است و تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد. هر چقدر دانش و مهارت بهتری در این تحلیل‌ها به دست بیاوریم، هوشیاری‌مان نیز در مقام یک شهروند بیشتر خواهد شد. مثلا به سادگی از ارقام بزرگ و نجومی اختلاس‌ها که در اخبار می‌شنویم، گذر نخواهیم کرد و قدرت تجزیه و تحلیل مطالب را در خود تقویت می‌کنیم.

به کمک الگوهای ساده مطرح شده، تلاش کنید تا اعداد و ارقام نجومی را بهتر درک کنید. باور کنید با کمی تمرین دیگر  برای خواندن اعدادی که چند کامیون برای کشیدن و حمل صفرهای‌شان لازم است، مشکلی نخواهید داشت.


نویسنده : راضیه رحیمی
زمان انتشار مطلب : يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۲ ق.ظ
تعداد بازدید شما عزیزان : ۱۷۵
تعداد نظرات شما : ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی